• 073m

    1850-1895

    Rafael Blanco, Grabarze, ok. 1920, olej na tekturze 

  • 051m

    1894-1927

    Juana Borrero Pierra, Łobuziaki, 1896, olej na płótnie

  • 93m

    1894-1927

    Antonio Sánchez Araujo, Rumba, 1937, olej na płótnie, Kolekcja Ramos

  • 91m

    1894-1927

    Enrique García Cabrera, Taniec Guaguanco, 1930, olej na płótnie, Kolekcja Ramos

  • 89m

    1894-1927

    Evelio García Mata, Konga, 1930, olej na płótnie, Kolekcja Ramos

  • 78

    1894-1927

    José Rodríguez Radillo, La Bollera, 1947, olej na drewnie, Kolekcja Ramos

  • 78

    1894-1927

    José Rodríguez Radillo, Dzień Trzech Króli, 1947, olej na drewnie, Kolekcja Ramos

  • 77m

    1894-1927

    Leopoldo Romañach Guillén, Dama z 1850, 1940, olej na płótnie, Kolekcja Ramos

Przełom wieków XIX i XX (1897 - 1927) to okres, który z jednej strony okazał się ciężki dla Kuby (została naznaczona wojną dziesięcioletnią i wojną w 1895), lecz jednocześnie stolica Kuby - Hawana - otworzyła się na świat, zaczęło kwitnąć bogate życie kulturalne, zaludniły się ulice, pojawili się sąsiedzi z Ameryki Północnej. Natomiast przede wszystkim wykreowała się kubańska tożsamość i kultura. Akademia sztuk Pięknych San Alejandro miała już nie tylko kubańskiego rektora, lecz również kubańskich profesorów, jak Armado Menocal, Leopoldo Romañach. W 1894 roku gdy zapowiedziano wystawę międzynarodowa w Chicago, Armando García Menocal specjalnie na tą okazję namalował obraz "Embarque de Colon por Bobadilla” (Bobadilla, wysłaniec hiszpańskiej pary królewskiej, który przybył w 1500 roku pojmać Kolumba i sprowadzić do Hiszpanii, a sam został zarządcą Hispaniolii - Dominikana i Haiti). Niestety była to nieudana próba wprowadzenia sztuki kubańskiej na salony amerykańskie; powodem okazał protest hiszpańskiej rodziny królewskiej, której nie spodobało się użycie akurat tego motywu historycznego. Kubańscy malarze w tym okresie malowali na zamówienie, co oznaczało dostosowanie się do wymagań zleceniodawcy. Powstawały zatem interesujące portrety, dzieła o tematyce mitologicznej i historycznej, pejzaże oraz martwa natura. Łączyły się razem różne nurty: symbolizm, hiszpański impresjonizm, elementy ludowości.