• 029m

    1800-1850

    Juan Bautista Vermay, Portret mężczyzny, 1819, olej na płótnie

  • 027m

    1800-1850

    Vicente Escobar, Portret Justy de Allo y Bermúdez, ok. 1800, olej na płótnie

  • 135m

    1800-1850

    Esteban Sebastian Chartrand Dubois, 1880, Pejzaż, olej na płótnie, Kolekcja Ramos

  • 65m

    1800-1850

    Miguel Melero Rodríguez, Portret pewnej kobiety, olej na płótnie, 1870, Kolekcja Ramos

  • 63m

    1800-1850

    Guillaume François Colson, Portret Juana Federico Edelmana, olej na płótnie, ok. 1840, Kolekcja Ramos

Przełom wieków XVIII i XIX to kontynuacja malarstwa o tematyce religijnej oraz portretów. Pojawiają się jednak “nowoczesne elementy”, np. okno z pejzażem za portretowaną osobą. Ich prekursorem byl Vicente Escobar (1762-1834) - pierwszy malarz kubański mogący pochwalić się wykształceniem akademickim. Studiował w Akademii San Fernando w Madrycie, dlatego jego dzieła pozostają pod widocznym wpływem Goi. Prezentowane przez artystę postaci mają rozświetlone twarze o spokojnym wyrazie, kontrastujące z ciemnym tłem. Malarz nierzadko koncentrował się na szczegółach, malując na przykład skrupulatnie biżuterię portretowanej kobiety.